browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Marocko (Essaouira)

Posted by on 6 december, 2011

Enkelt och enkelt, så kan man ju också se på saken om man är chaufför. Följande dag när det var dags att hämta ut passen hade ambassaden naturligtvis krånglat till det hela genom att ge chauffören visum från 8 dec- 8 jan medan co-drivern fick visum från 1 dec- 1 jan, egentligen är det inga problem eftersom vi ändå inte tänkt stanna i Mauretanien i en månad, men jag undrar hur de kunde tro att jag skulle ta mig de ca 150 milen till gränsen på en dag? Dessutom var det inte läge att klaga då österrikaren framför oss i kön fick en sida ur passet utdragen då han opponerade sig.

Efter två trevliga dagar i Rabat där vi dels sov (gratis) på en parkering utanför stans flådigaste bageri och dels på stans i särklass sämsta hotell (där den enda gäst förutom oss var en man från Yemen) åkte vi vidare till Mohammedia nära Casablanca där vi stannade i två dagar.
Här träffade vi Abdel-Karim som var mycket missnöjd med sitt nuvarande liv. Han högsta önskan var att skaffa sig en hustru ifrån Tyskland, Japan eller SVERIGE!! Att han redan var gift spelade ingen roll och att konsumera åtskilliga mängder alkohol spelade inte heller någon roll.
Då Abdel-Karim jämförde kvinnor med katter, det enda kvinnor egentligen gillade var att bli strukna medhårs, gick en av oss och diskade.

Ostron vet ju alla som känner oss är något av en favorit, så när vi hörde talas om orten Oualidia bestämde vi att styra RAA dit. Oualida platsar definitivt på vår tio i topp lista över ställen där jordens magnetiska punkter möts till en perfekt harmoni (andra är t.ex. Bali där vi träffades, Arambol i Indien, Geiranger i Norge) här finns en lagun med flertal stränder, sandöar och utanför lagunen slår höga vågor in och som pricken över i:et finns det ostron (dock inget Sauvignon Blanc). Tyvärr fanns det inte så bra ställen för oss att stå med RAA så vi stannade bara i en natt innan vi åkte vidare till den betydligt kändare turistorten Essaouira och tog vi in på en camping för det överenskomliga priset 30 kronor per natt.

Oualida vy

Något vi reflekterat över är den otroliga mängd husbilar som florerar på den marockanska atlantkusten. På vart enda ställe vi stannar är det bara husbilar och alla är i samma storlek som en SL-buss, t.o.m. i de mest ogästvänliga terränger (som heter pister enligt skägglurken som nu mera kallas Alibaba av de inhemska) står en husbil ifrån Frankrike eller Tyskland.

Muren runt Essaouira

Fiskebåtar i Essaouira

Imorgon åker vi söderut, dels för att det är så jäv.. kallt på kvällarna så att Mia är tvungen att gå omkring med dunjacka och dels för att vi vill till Senegal över jul och nyår, att utbringa nyårsskål i mint te i Mauretanien är inte så lockande (alkoholförbud).
Eftersom sträckan till Senegal (ca 200mil) till stor del går igenom sandigaste Sahara där det troligtvis inte finns någon större möjlighet till uppkoppling … så vi får se när nästa inlägg blir.
Allah akbar ;-)

12 Responses to Marocko (Essaouira)